De indexscore die het ondernemerssentiment meet, daalde maar liefst 37 punten van 118 naar 81, de grootste daling sinds Van Lanschot onderzoek doet naar de familiebedrijven. Opvallend is volgens de peiling dat oudere ondernemers in het algemeen het meest pessimistisch zijn. Uitgesproken negatief zijn de familiebedrijven over de mogelijkheden om krediet te krijgen.
Wel blijven ondernemers nog altijd positiever over het eigen bedrijf dan over de Nederlandse economie in het algemeen. De continuïteit van het bedrijf vergt in deze economisch zware tijden alle aandacht, waarbij vernieuwing en aanpassing de boventoon voert.
Het vernieuwen van bestaande diensten ziet twee derde van de familiebedrijven als meest relevant. Productvernieuwing wordt minder belangrijk gevonden. De monitor noemt het opvallend dat bedrijven in dit verband niet erg bekend zijn met stimuleringsmaatregelen en innovatiesubsidies. Slechts 14 procent van de familiebedrijven maakt er gebruik van. Nog eens 16 procent zegt deze maatregelen beperkt te gebruiken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl